Actualización diaria: roddels, weetjes, trips,...

23/11 - Cumpleaños Feliz aan Monika, die 24 wordt :-) Vanavond grote fiesta met andere Erasmussers uit Spanje en eerst etentje in Les Quinze Nits... wordt geweldig, het verslag volgt later

jueves, 18 de octubre de 2007

Unos días en el hospital

Ondertussen dag 3 al gepasseerd, maar beginnen bij het begin... dag één in Germans Trias i Pujol, "departamento otorrinolaringologia". Met een bang hartje op zoek naar het diensthoofd, Dr. Roca-Riba Serda. Die bleek best vriendelijk te zijn, wel beetje intimiderend, maar dat zijn oudere diensthoofden met grijze borstels van wenkbrauwen misschien altijd wel?! Alleszins, hij schreef me gauw op wat er in een typische week op NKO zoal te doen is, met namen van dokters erbij die ik dan toch niet kon ontcijferen. De eerste dag bleek zeer kort te worden, oncologisch comité. Dit hield in: 5 tot 7 dokters, 2 verpleegsters, 1 stagiair, 1 patiënt. Een Spaanse chaos waar ik af en toe een woord van kon opvangen maar voor de rest maar wat knikkend en peinzend bijstond. Met de patiënt zelf werd trouwens weinig rekening gehouden, communicatievaardigheden zijn nog niet tot in Spanje geraakt.

Gelukkig was dag 2 al iets rustiger, one-on-one consultaties om 't zo te zeggen, Dra. Guerrero, vriendelijke jonge dokter die (misschien bewust voor mij) heel duidelijk sprak en me nog uitleg gaf achteraf, dus plots kreeg ik dan toch een boost van zelfvertrouwen. Zelfde voor dag 3, maar dan met extra humoristische component. Een dokter die blijkbaar Belgische vrienden heeft en er een paar woorden wist à la "Goeiemorgen, Dankoewel,..." Bon, morgen nog een dagje en dan is het alweer weekend. Dan ga ik actief op zoek naar vrienden :-) door mee te doen aan Erasmusrondleiding in Parc Güell. Fun fun fun!


Nieuw in mijn vocabularium
- neusdruppels: gotas nasales
- misselijk zijn: estar mareado
- slijmen: mucosidad

Más histórias una próxima vez!

Ruud

4 comentarios:

Sofie Van Den Broecke dijo...

Ik wil ook spaans leren!! Kben echt jaloers amai!! Ge doet dat daar supergoe!!

veel plezier nog!!
Fie

Katrien dijo...

HiHi

Klinkt leuk! Gelukkig zijn mijn artsen ook heel vriendelijk (maar tijd voor veel uitleg is er niet...) en is mijn oberarts hübsch (aardig) en toll (leuk). Hopelijk is er bij jou wat meer tijd voor sightseeing!

Astrida dijo...

i OLA el señor Rudos! Woow seg wat een heldenverhalen hier...fantástico!"Het leven zoals het is: reeks 1: Het leven van Ruud in een Spaans ziekenhuis"/ wordt vervolgd!Ik volg het op de voet! Laat al die indrukken daar maar op je afkomen en geniet er van! ADIOS! i éxito! Ik duim voor je! -X- Señorita Astrida

Unknown dijo...

ola guapo!
Ik kan me voorstellen dat het niet altijd even simpel is om de mensen te verstaan. Ik begin eindelijk het Engels dat de Afrikanen spreken een beetje te begrijpen, klinkt namelijk volledig anders!

xxx

Antonio Gaudi

Antonio Gaudi
Casa Batllo